woensdag 2 januari 2013

Gelukkig Nieuwjaar!

De dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw heb ik voornamelijk op de bank doorgebracht in de schemertoestand van slapen, tv kijken en slapend tv kijken. De eerste dagen had ik te weinig kracht om een boek te lezen of iets anders te doen, dus volgde ik met mijn ogen het op en neer geren van de kat over de open wenteltrap in de woonkamer. Het gebrek aan leuke films op tv wist hij te compenseren door zowel Batman als The Matrix na te spelen.


Na een aanloop over de treden sprong hij dan tegen de muur boven het dressoir en rende dan verder scheerlings over de muur waarna hij dan een hoek van 90 graden maakte om verv olgens ergens midden in de woonkamer te springen. En zich dan ging wassen alsof er niets gebeurd was.

Maar aan de dagen ziek zijn op de bank kwam gelukkig ook een eind en ik knapte steeds meer op. Slechts een rochelende hoest alsof ik een tachtigjarige rookster was en grijze kringen om mijn ogen in mijn wasbleke gezicht waren de enige tekenen van mijn nog zwakke gestel.

Moeder was druk in de weer in de keuken met het voorbereiden van de hapjes voor oudjaarsavond en mijn vader hoorde je in het hele huis stofzuigen. De logeerkamers werden klaargemaakt en ik maakte mezelf nuttig door lantaarntjes in de tuin te hangen. Daarvoor had ik mezelf wel in de dikke wintermantel van mijn vader gestoken om niet weer een kou te vangen. Rond negen uur waren we tevreden over ons werk en kwamen de gasten binnen gedruppeld. Mijn broer met zijn gezin en allerlei vrienden van mijn ouders die ook regelmatig op verjaardagen aanwezig zijn. De stapels oliebollen en appelbeignets werden gestaag verorberd en de Prosecco vloeide rijkelijk. Ik was voor mijn doen wat stilletjes en af en toe joeg ik iemand de stuipen op het lijf door keihard te gaan hoesten midden in een zin, maar al met al was het een vrolijke avond. Toen er dan eindelijk afgeteld werd naar twaalf uur en de kurken plopten en de sterretjes aangestoken werden, proostten wij allen op een gelukkig en gezond 2013. Er werd gezoend en geknuffeld en in hoekjes van het huis met familieleden gebeld waarna wij ons allemaal naar de tuin begaven om naar de lucht te staren en "Ooooh's" en "Aaaah's" te roepen op het siervuurwerk van de buren.

De mannen gingen nog een blokje om door de kruitdampen en het geknal, alsof ze een eeuw terug de tijd instapten en het 1913 was in plaats van 2013. Maar gelukkig kwamen ze al snel en heelhuids terug met verhalen over uit de hand gelopen vuurstapels en rondvliegende pijlen.

De helft van de nacht ging verder een beetje als een waas aan mij voorbij. Misschien kwam het door de combinatie paracetamol met champagne. Maar het maakte niet veel uit. Ik nam er nog één en zorgde ervoor dat ik overeind bleef staan. Verder is het enige dat ik nog heb te melden:

Een heel blij en gelukkig 2013!



1 opmerking:

  1. Ook voor jou een heel blij en gelukkig 2013, en nog hele leuke blogposts ;-)

    BeantwoordenVerwijderen