donderdag 24 januari 2013

Miskende redder in nood

Ik had een gesprekje met een jongen over de mail van de datingsite over persoonstypen enzo. Toen vertelde hij me dat hij zich bezig hield met enneagrammen.
"Enneagrammen? Is dat niet meer iets voor wazige hippiemoeders?"
"Welnee, dat wordt tegenwoordig ook gewoon gebruikt bij bedrijfsmanagement enzo."
"Oh, oké."
"Je kan mensen daarmee al vrij snel indelen in een bepaald type. Ik denk bijvoorbeeld dat jij een helper bent. Klopt dat?"

Ik? Een helper? Zeg maar gerust helper in het drie kwadraat. Wat zeg ik? Ik ben een regelrechte bemoeial. Iemand die altijd bang is dat een ander in zeven sloten tegelijk loopt en waarvan ik dan denk dat ik ze eruit moet vissen. Ik ben geen helper, ik ben een redder. Toen ik zeven was organiseerde ik voor die arme weerloze kindjes in Afrika en voor de bijna neergeknuppelde zeehondjes daar bij de Noordpool een handtekeningenaktie. Ik ren achter iemand aan die zijn reeds betaalde pakje boter bij de kassa vergeet. Ik buk me meteen als een oud vrouwtje met rollator iets laat vallen. Ik ...... kan zo nog heel lang doorgaan. Laatst zag ik iemand op het station heel hulpeloos en verward naar een trein kijken. Zonder na te denken liep ik op haar af en zei:
"Deze trein gaat naar Amsterdam."
"What?"
"This train goes to Amsterdam."
"My god. Do I have stupid on my forehead?!"

Juist, dat. Bemoeizucht tot en met. In plaats dat ik eerst vraag: "Sorry u ziet er wat verloren uit, kan ik u helpen?" Nee, ik kom al met de oplossing voor je zelfs maar bedacht hebt dat je een probleem hebt. De nooit erkende superwoman. Waarom draag ik eigenlijk geen strak rood pakje met een gele S onder mijn kleding?

Maar ik antwoordde de enneagrammenjongen zo koel mogelijk:
"Ik, een helper? Misschien een beetje, maar ik denk dat iedereen dat wel in zich heeft. Die enneagrammen werken toch net zo als horoscopen. Je roept iets heel algemeens waar iedereen zich wel in herkent en als een persoon daar enthousiast op ingaat bouw je dat verder uit want dan heb je beet. Cold Reading heet dat."

De jongen liet zich niet zo snel afpoeieren. Maar ik heb geen zin om hier het hele gesprek neer te typen. Zo boeiend was het echt niet. Als hij nou slim was geweest, dan had hij op dat moment de slachtofferrol ingezet. Als ik een helper/redder ben, dan zou ik daar natuurlijk intrappen en alles opzij zetten om hem te helpen. Maar zo kien was meneer niet. Hij bleef met droge argumenten komen. Gááááp.

Maar ik bleef in het gesprek verder heel aardig, want ik had niet zoveel zin om echt de confrontatie aan te gaan. Daar ben ik dan weer teveel een weegschaal voor.
 



8 opmerkingen:

  1. U weze menselijk! Waren er maar meer mensen zoals u op deze wereld! :-)
    Enneagrammen, enzo geven de illusie van controle en worden vaak gebruikt als verantwoording voor bepaald gedrag, helaas ook beperkend gedrag en etikketjesplakkerij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. juist en aan etiketterij doen we niet. Dan is het nooit meer een verrassing wat je open trekt en dat is zonde.

      Verwijderen
  2. Laura,

    Hoe kan jij in december 2012 bij de opening van dit blog als weegschaal bijna 30 zijn althans volgens jouw profiel???
    Als je bijna 30 bent, dan was je nog 29 en dan duurt het als weegschaal nog een klein jaar voor je 30 wordt! Toch?

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind 28 ook al bijna 30, hoor

    maar goed, dat is mijn perceptie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Laura

      Dat verandert nog wel tegen de tijd dat je bijna 50(40) wordt!

      jeer

      Verwijderen
    2. Mneuh, dan blijf ik ook gewoon zeggen dat ik bijna 30 ben :p

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. ja ik vond 'm ook geniaal. Hij is alleen van internet geplukt (bron helaas onbekend). Ik zat nog te twijfelen om hem na te tekenen en hem dan als een eigen illustratie door te laten gaan. Maar ja, dat is jatten en dan doen alsof het je eigen idee is. Daar pas ik voor. Ik streef wel een beetje naar authenticiteit.

      Verwijderen